Programy/Projekty/Innowacje

"OTWARCI NA KULTURĘ" - TEATR NA WIDELCU "FIKU MIKU W TEATRZYKU"

ZSP Nr 3 w Radomiu włączył się do realizacji projektu „Otwarci na kulturę” w ramach konkursu interdyscyplinarnego „Edukacja i kultura za pan brat”. Temat projektu to „Fiku miku w teatrzyku”. W skład zespołu zadaniowego wchodzą nauczyciele: mgr Angelika Dróżdż, mgr Ksymena Stępniewska-Niedziałek, mgr Joanna Kwietniewska-Ogórek. Koordynatorem projektu jest mgr Angelika Dróżdż.

Teatr wywiera duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtując osobowość, rozładowując nagromadzone emocje oraz wyostrzając wszystkie zmysły dziecka. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, a także jest okazją do wspaniałej zabawy.

Innowacja obejmowała cykl zajęć edukacyjnych zaplanowanych od września 2021r. do maja 2022r. Zajęcia realizowane były według ustalonego harmonogramu. Program innowacji miał na celu rozwijanie zainteresowań artystycznych dzieci poprzez kontakt ze sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i teatralnej. Skierowany był bezpośrednio do dzieci.
Wychowankowie zostali zapoznani z różnymi formami teatralnymi tj. drama, teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni, teatr żywego aktora – pokaz multimedialny, wyjścia do teatru.

Założone działania zawarte w innowacji zostały zrealizowane według określonego harmonogramu:

 

WRZESIEŃ

1. Założenie kącika teatralnego

Po przystąpieniu do realizacji projektu sale przedszkolne zostały doposażone w kąciki teatralne oraz dwie kurtyny do przedstawień. Dodatkowo zakupiono dwa komplety kukiełek z różnorodnymi postaciami z bajek. Dzieci z nauczycielkami systematycznie wzbogacały kąciki o nowe akcesoria. Samodzielne zostały przygotowane kukiełki z drewnianych łyżek, sylwety, opaski oraz elementy strojów (peruki, kapelusze, itp.). W kąciku na stałe zagościł zestaw do inscenizacji bajek wraz ze scenariuszami “ATELIER. BAŚNIE I LEGENDY”.

 

PAŹDZIERNIK

1. Teatr cieni.

Teatr cieni to rodzaj teatru lalkowego, w którym widz obserwuje na ekranie cienie rzucane przez dekoracje, rekwizyty, lalki i aktorów. W grupie 5b, taki teatr cieni został zrealizowany. Każde dziecko miało za zadanie narysować swój ulubiony przedmiot, wyciąć go, a następnie przedstawić za pomocą cienia. Przy zgaszonym świetle, zasłoniętych roletach i latarce w ręku, dzieci bawiły się fantastycznie. Dla nich było to nowe doświadczenie, ponieważ nie wiedziały, że poprzez rzucanie cienia na materiał, może powstać sztuka i nowa historia. Dzięki teatrowi cieni, dzieci poznały nową technikę inscenizowania utworu.

 

2. Kino.

W październiku dzieci z grup 4b, 5b i 6b wybrały się po raz pierwszy do kina na film pt. „Psi patrol” – poza oglądaniem filmu dzieci poznały, jak nazywają się poszczególne miejsca w kinie (kasa, sala kinowa, ekran, fotele i inne) oraz jak należy zachować się w kinie. Wyjście w przystępny i atrakcyjny sposób wprowadziło przedszkolaki w wymagający świat kultury audiowizualnej.

3. Spotkanie z Mistrzem pszczelarstwa z Pasieki „Boża Iskierka”.

29 października w naszym Przedszkolu odbyły się warsztaty pszczelarstwa z Pasieki Boża Iskierka. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem i w efekcie wzięły w nich udział wszystkie grupy starszaków. Mistrz pszczelarstwa, prowadzący zajęcia, w bardzo ciekawy sposób przedstawił nam wszystkim fascynujące życie pszczół. To on był głównym opowiadaczem, który zaciekawił swoimi historiami nasze przedszkolaki. Dzieci mogły też zobaczyć żywe pszczoły w szklanym ulu. Uczestnicy własnoręcznie wykonali świeczki z wosku. Każdy otrzymał certyfikat oraz książeczkę tematyczną. Można było dotknąć pszczelego plastra oraz sprawdzić jak wygląda w środku prawdziwy ul. Poprzez bogatą scenerię i rekwizyty, dzieci mogły poczuć się jak „widownia” w teatrze, gdzie głównym aktorem był Pan Pszczelarz oraz jego pszczoły.

LISTOPAD

1. Dzień Postaci z Bajek.

5 listopada w naszym przedszkolu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Właśnie tego dnia nasze przedszkole zamieniło się w niezwykłą krainę bajkowych postaci. Odwiedzili nas Ryder oraz Zuma z „Psiego Patrolu” – najwięksi idole naszych przedszkolaków. Rozstrzygnięty został również konkurs plastyczny pt. „Ulubiona postać bajkowa”, gdzie laureaci otrzymali dyplomy oraz upominki. Każdy z przedszkolaków przygotował piękny strój, który mógł zaprezentować przed widownią.

2. Dzień Misia.

25 listopada, czyli Dzień Pluszowego Misia. W naszym przedszkolu ten dzień był pełen wyzwań. W grupie 5b, tuż po śniadaniu, dzieci nauczyły się jak zrobić misia – pacynkę. Do przygotowania takiej pacynki były nam potrzebne: ściereczka, samoprzylepne oczka, gumki recepturki oraz wstążka. Następnym zadaniem dzieci było wcielenie się w rolę aktora tanecznego i nauczenie się misiowego tańca. W nagrodę podsumowując zajęcia, dzieci zrobiły swoje misiowe kanapki z chleba tostowego, nutelli oraz bananów i borówek. W grupie 4b dzieci przygotowały misiowe kukiełki na palec, które wykorzystały do krótkich scenek własnego pomysłu w kąciku teatralnym. Również w pozostałych grupach hucznie obchodzono, tak ważne dla dzieci święto. Było wiele atrakcji i wspaniała zabawa 🙂

GRUDZIEŃ

1. Mikołajki.

6 grudnia do naszego przedszkola zawitał długo wyczekiwany gość… Mikołaj wraz z Panią Mikołajkową i elfami…choć o mały włos wizyta Mikołaja mogła się nie odbyć, ponieważ w tym roku nasz Mikołaj ciężko zachorował. Mikołajowe przedstawienie przygotowały Panie Nauczycielki. To one mogły się wcielić w aktorów i pokazać dzieciom, że teatr to też dobra zabawa.

2. Teatrzyk – „Interaktywne spotkanie z bajką”.

14 grudnia nasze przedszkolaki mogły obcować z teatrem oglądając spektakl przygotowany przez Katolicki Teatr Edukacji z Krakowa, pt: ,,Interaktywne spotkanie z bajką”. Podczas występu zostały przedstawione fragmenty z bajek: ,,Pinokio”, „Sindbad”, „Królowa Śniegu” oraz „Pokahontas”. Spektakl powstał w połączeniu tradycyjnego przedstawienia z aktorami oraz wykorzystania technologii interaktywnej. Ponadto zostały wykorzystane efekty specjalne takie jak sztuczny śnieg czy bańki mydlane, które dzieciom szczególnie przypadły do gustu. Na koniec każdy przedszkolak otrzymał upominek – książeczkę z różnymi zadaniami oraz zakładki do książki z każdej bajki. Spektakl wzbudził zainteresowanie dzieci sztuką teatralną.

3. Święta Bożego Narodzenia.

Z okazji świąt Bożego Narodzenia dzieci z każdej grupy przygotowały inscenizacje, na które złożyły się wiersze i piosenki o tematyce zimowej i świątecznej. Po raz kolejny podczas występu dzieci mogły się wcielić w małych aktorów.

STYCZEŃ

1. Trzech Króli.

Przed Świętem Trzech Króli, na zajęciach religii, dzieci przygotowały scenkę rodzajową z wykorzystaniem rekwizytów, wcielając się w postacie z orszaku.

2. Przedstawienie z Okazji Dnia Babci i Dziadka.

Mimo, że styczeń jest zimowym miesiącem, pełnym chłodnych dni, to są takie dwa dni, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu, bo przecież jest to święto naszych kochanych babć i dziadków. Wszystkie dzieci przygotowały piękny program artystyczny. W większości były to wzruszające wiersze, piosenki okolicznościowe, a nawet wcielanie się w rolę. W grupie 5b sześcioro dzieci wcieliło się w aktorów i przedstawiło sztukę pt. „Stołek i rosołek” – czyli rozmowa babci z dziadkiem. Mali artyści z przejęciem odtwarzali swoje role.

3. Przegląd kolęd i pastorałek.

31 stycznia w naszym przedszkolu Pani Angelika Dróżdż miała okazję poprowadzić przegląd kolęd i pastorałek. Każdy przedszkolak miał za zadanie zaprezentować się muzycznie i wystąpić na scenie przed publicznością. Dla każdego dziecka było to nowe wyzwanie, które utwierdziło ich w wierze, że mały przedszkolak, też może być artystą. Kończącym występem przeglądu kolęd, było wykonanie Pani Dyrektor Mirosławy Ruty, która zagrała na flecie kolędę pt. „Lulajże Jezuniu”.

LUTY

1. Spektakl teatralny „Daszeńka”.

Które dziecko nie marzy o tym, aby mieć szczeniaczka? Spektakl, nawiązując do tego dziecięcego marzenia opowiada o psim dzieciństwie i dorastaniu. Jego bohaterka, urocza foksterierka Daszeńka, z pasją gania za własnym ogonem, jest smakoszem mleka, uwielbia bajki na dobranoc, rozrabia i psoci, ma przy tym nieprzebrane pokłady wdzięku, zadaje morze pytań i nieustannie dziwi się wszystkiemu. Skądś to znamy? 

17 lutego grupa 6b wybrała się na spektakl do Teatru Powszechnego w Radomiu.

Przedstawienie, które mówi o uczeniu się świata, pokazuje również, że wraz z nim uczymy się odpowiedzialności, szczególnie za posiadane zwierzątka. To pięknie opowiedziana historia, która bawi i uczy.

2. Bal Karnawałowy.

Na początku lutego w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy. Dzieci samodzielnie przygotowały maski karnawałowe, gotowe szablony ozdabiały wg własnego pomysłu, a następnie wykorzystały je w zabawie. Na balu karnawałowym dzieci mogły się poczuć jak inne osoby, ponieważ dzięki maskom trudno było rozpoznać ich twarze.

3. Tłusty czwartek.

Pączki i faworki u babci Honorki”, czyli oglądanie internetowego teatrzyku sylwet na podstawie opowiadania M. Kownackiej. Grupy 4b, 5b oraz 6b przygotowały papierowe faworki oraz lepiły z plasteliny. Jednym słowem, dzień ten był zapoznaniem dzieci z tradycją obchodzenia tłustego czwartku.

MARZEC

1. Nasze pacynki i kukiełki.

Po szkoleniach „ABC TEATRU LALEK – WARSZTATY ANIMACJI PACYNKĄ”, „ZRÓBMY TEATRZYK – PACYNKA W SIECI” oraz „RYTM I RUCH W TEATRZE LALEK – BUDOWANIE ROLI, ETIUDY I SPEKTAKLU”, Panie Angelika Dróżdż, Ksymena Stępniewska-Niedziałek oraz Joanna Kwietniewska-Ogórek, w swoich grupach zrobiły zajęcia manualne poprzez wykonanie pacynek i kukiełek. Pacynka to inaczej rodzaj lalki teatralnej nakładanej na dłoń jak rękawiczka i poruszanej palcami aktora – animatora. Kukiełka to lalka teatralna umieszczona na kiju, poruszana przez aktora ukrytego za parawanem. Zadaniem dzieci było przyniesienie z domu skarpety w kolorach jednolitych lub kolorowych oraz drewnianych łyżek. Każde dziecko musiało zastanowić się jak będzie wyglądać ich pacynka i następnie przystąpiły do działania. Na początku wycięły podłużny szablon, który włożyły do środka skarpety i wypełniły ją watą, przykleiły język z filcu, włosy z włóczki lub kolorowych drucików, przykleiły oczy i nos, a następnie nadały im wymyślne imiona.
Praca z wykonaniem kukiełki była podobna. Na górę szablonu dzieci naklejały włosy z włóczki, w środku oczy i usta. Następnie wycinały piękne, kolorowe sukienki, które mocowały, aby ich kukiełka przypominała dziewczynkę.

2. Koncert muzyki poważnej „Muzyczna wiosna”.

W dniu 18 marca, grupa 6b wybrała się do Radomskiej Orkiestry Kameralnej (R.O.K.) na koncert muzyki poważnej, pt.: „Muzyczna wiosna” – koncert z okazji 90-tych urodzin Wojciecha Kilara. Wykonawcy: Michał Drewnowski – fortepian, Michał Balas – wiolonczela (laureat głównej nagrody „Osobowość Wiolonczelowa 2021” na I Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dominika Połońskiego w Łodzi), Roman Rewakowicz – dyrygent Radomskiej Orkiestry Kameralnej.
W programie był m.in.: W. Kilar – II Koncert fortepianowy, A. Rodin – „After reading Lovecraft’s” na orkiestrę smyczkową.
Nastrojowa atmosfera dała dzieciom możliwość najbardziej bezpośredniego kontaktu z muzyką klasyczną i profesjonalnymi muzykami.

3. Pierwszy Dzień Wiosny.

21 marca nasze przedszkole odwiedziły leśne zwierzęta, ze wspaniałą nowiną, że Pani Wiosna już do nas przybyła, a zima szybko znika! Wszystko to w przedstawieniu pt. „Wiosenne przebudzenie”, które przygotowały dla nas nasze Panie nauczycielki. Nasze przedszkolaki po raz drugi mogły poczuć się jak w prawdziwym teatrze, będąc na widowni. Dzieciom towarzyszyły ogromne emocje i zaciekawienie całym przedstawieniem.

 

KWIECIEŃ

1. Teatrzyk KAMISHIBAI.

W dniu 6 kwietnia do naszego przedszkola przyjechał jednoosobowy teatrzyk. Kami to papier, shibai to teatr, co razem Kamishibai oznacza papierowy teatr. Kamishibai to teatrzyk obrazkowy ukryty w „drewnianej skrzynce”. Z zewnątrz jest niepozorna. Zamknięta przypomina trochę walizkę. Lecz wkrótce po otworzeniu jej tajemniczych drzwiczek cała gromadka dzieci zamiera jak zahipnotyzowana. Kamishibai służy do prezentowania widzom ilustracji, które tworzą fabułę. Zbiór obrazków (umożliwiających przedstawienie całej opowieści), ułożonych jeden po drugim, umieszczany jest w butai – drewnianej skrzynce. Na odwrocie każdej ilustracji znajduje się fragment tekstu czytanego głośno przez narratora siedzącego przy teatrzyku. Tekst do obrazka pokazywanego w danym momencie, jest wydrukowany z tyłu obrazka go poprzedzającego, i jest widoczny jedynie dla czytającego. Dzieci natomiast oglądają piękne ilustracje zmieniające się jak slajdy. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, stworzony za sprawą teatrzyku kamishibai.

2. Przedstawienie „Wiosna i chore Słonko”.

Po raz kolejny dzieci z grupy 5b mogły wcielić się w rolę aktorów. Tym razem był to wiosenny występ pt. „Wiosna i chore słonko”. W przedstawieniu tym udział brały: Słonko, Pani Wiosna, Matka Natura, Trzmiel, Zające, Wróble i Kwiaty. Te zajęcia teatralne wywarły duży wpływ na rozwój emocjonalny dzieci. Natomiast dzieci z grupy 4b zainscenizowały przedstawienie z okazji Wielkanocy pt. „Z jajkiem i zającem”, w którym interpretowały wiersze i piosenki o tematyce wielkanocnej i wiosennej.

 

MAJ

1. Przedstawienie z okazji Dnia Mamy i Taty.

26 maja nasze przedszkolaki biorące udział w projekcie podjęły kolejną próbę nauczenia się wierszy i piosenek dla swoich rodziców. Było to niełatwe zadanie, ponieważ każdy wie, że przedstawienie dla Mamy i Taty jest najważniejsze. To rodzice nas wychowali i to właśnie im chcemy podarować ten prezent w postaci pięknych występów.
W grupie 5b dzieci oprócz wierszy i piosenek zaprezentowały również dwie inscenizacje pt. „Mamy i wózki” oraz „Małgorzatka”. To ogromne wyzwanie dało wszystkim dzieciom poczucie bycia ważnym, pewność siebie oraz otwartość.

2. Za górami, za lasami…” – tworzenie własnych zakończeń opowiadań i bajek, czyli storytelling wśród przedszkolaków.

Storytelling, czyli po polsku opowiadanie historii, to technika pobudzania wyobraźni słuchaczy za pomocą opowiadania. Historie wzbudzają emocje i rodzą obrazy, czyli aktywizują prawą półkulę mózgu. Sprzyja to lepszemu zapamiętywaniu, ponieważ na ogół tradycyjna nauka wpływa głównie na lewą półkulę. Dopiero współpraca obu półkul daje wymierne korzyści i pozwala uczyć się w przyjemniejszy, szybszy sposób. Opowieści to także szansa na zrozumienie zachowania, zidentyfikowanie się z bohaterem czy zmotywowanie do działania. Dla dzieci to też często najbardziej przystępna forma zrozumienia różnych zasad oraz emocji. Warto więc raz po raz, zamiast np. czytania gotowej bajki na dobranoc, opowiedzieć dziecku edukacyjną historię.
Na zakończenie projektu wszystkie przedszkolaki biorące w nim udział, miały za zadanie stworzyć własne zakończenie opowiadania lub bajki pt. „Za górami, za lasami…”

PODSUMOWANIE

Podejmowane działania pozwoliły na osiągnięcie założonych celów. W celu sprawdzenia efektów wprowadzonej innowacji nauczyciele na bieżąco monitorowali zaplanowane działania. Systematycznie prowadzili obserwację dzieci w zakresie przyswajanie przez nie treści zawartych w programie.

Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że:
Dzieci:

– zdobyły podstawowe wiadomości dotyczące słownictwa o treści teatralnej i znają różnice między poszczególnymi widowiskami teatralnymi;

– znają zasady właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej (wystawa, teatr, kino);

– stały się wrażliwe na piękno słowa mówionego; – wzbogaciły słownictwo o nowe pojęcia;

– nabyły płynność w mówieniu;

– nawiązały właściwe kontakty z rówieśnikami.

Wyniki ewaluacji wykazują jednoznacznie, że założone cele programowe zostały osiągnięte, a realizacja innowacji „Fiku miku w teatrzyku” przyniosła oczekiwane efekty.

Zajęcia teatralne wywarły znaczny wpływ na rozwój emocjonalny wychowanków. Dzieci odgrywając role nauczyły się posługiwać mową, mimiką, gestem i ruchem. Udział dzieci w konkursach recytatorskich i wokalnych sprzyjał rozwijaniu kompetencji językowych, zdolności i talentów oraz oswajał z występami przed publicznością. Dzięki temu przedsięwzięciu, jakim jest projekt „Otwarci na kulturę”, dzieci wzmocniły swój rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny.

Przedszkole Publiczne Nr 20 w Radomiu