Witamy na stronie
Publicznego Przedszkola Nr 20
w Radomiu!
Drodzy Rodzice!
Miło nam poinformować, że od kwietnia 2022 roku ZSP Nr 3 w Radomiu
zmierza w kierunku przyłączenia do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Mamy nadzieję, że obowiązki, jakie są z tym faktem związane oraz wszelkie działania, jakie podejmujemy w celu poszerzenia edukacji zdrowotnej u dzieci, pozwolą nam wkrótce uzyskać certyfikat „Przedszkola Promującego Zdrowie”.
W roku szkolnym 2022/2023 Przedszkole PP 20 przystąpiło do XV Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”. Podczas realizacji programu przedszkolaki zdobyły podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska, recyklingu, dbałości o zdrowe odżywianie oraz aktywne spędzanie czasu. Nasze przedszkole za realizację programu zdobyło certyfikat potwierdzający otrzymanie tytułu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
W dniu 12 czerwca klasa 5a była na Paintballu. Nie zabrakło dobrej zabawy, wspaniałej konkurencji i gier zręcznościowych. Uczniowie integrowali się, pracowali w zespołach, opracowywali strategie. Zadowoleni i pełni niezapomnianych zdarzeń wrócili szczęśliwi do domu.
Jak co roku, w naszej szkole 28.09.2022r. odbył się Światowy Dzień Jabłka. Była to akcja zainicjowana w celu zachęcenia uczniów do spożywania jabłek jako źródła witamin oraz wyrabianie nawyku zdrowego odżywiania.
Uczniowie zrobili pyszny sok jabłkowy, a także próbowali smakołyków z jabłek przyniesionych przez rodziców. W tym dniu odbyły się również konkursy i zabawy z wykorzystaniem jabłek.
Tak naprawdę każdego dnia warto docenić ten wyjątkowy owoc- jego właściwości zdrowotne oraz wspaniały smak.
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień. Uczniowie w tym Dniu przygotowali w swoich klasach przepyszne śniadanie bogate w witaminy. Wykorzystali do tego świeże i zdrowe produkty. Z ogromnym zapałem siekali, kroili, smarowali, dekorowali. Na stole znalazły się potrawy tzw. zdrowej żywności, bajecznie udekorowane, zachęcające swym apetycznym wyglądem. Podczas warsztatów dzieci poznały zasady właściwego zachowania się przy stole oraz obejrzały filmy edukacyjne związane z tematyką zdrowego odżywiania. Trzeba przyznać, że dzień bardzo się spodobał uczniom, ponieważ po Śniadaniu wszyscy nabrali Mocy.
Najmłodsi uczniowie naszej szkoły zamienili się w ogrodników. Zajęcia edukacyjne miały na celu poszerzanie wiadomości dzieci na temat niezbędnych warunków do rozwoju roślin oraz założenie hodowli w kąciku przyrodniczym, który jest dla uczniów doskonałym miejscem do prowadzenia częstych badań oraz eksperymentów. Dzięki bezpośredniej obserwacji dzieci miały możliwość, poznania cyklu rozwoju roślin oraz nauczyć się systematycznej pielęgnacji podczas pełnienia codziennych dyżurów.
W ostatnim dniu zajęć przed Świętami Wielkanocnymi uczniowie klas 1-3 celebrowali nadchodzące Święta Brali udział w warsztatach plastycznych, przyrodniczych oraz kulinarnych. Uczniowie przygotowali wiosenne stroiki, ozdabiali pisanki oraz kajmakowe babeczki. Ponadto klasy usiadły przy świątecznych stołach, na których gościły wielkanocne wypieki
Nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu
, gdzie uczniowie rozwiązywali świąteczne zagadki oraz poszukiwali
słodkości pozostawionych przez wielkanocnego zająca
Podczas zajęć w świetlicy szkolnej uczniowie najmłodszych klas wraz z dziećmi z oddziałów przygotowawczych z kl 1-3 z Ukrainy mieli okazję porozmawiać o zwyczajach, tradycjach i potrawach związanych z nadchodzącymi świętami. Rozwijali swoje zdolności plastyczne, manualne oraz pokazali swoją kreatywność, wykonując różnego rodzaju kartki wielkanocne. Powstały przepiękne prace.
29 kwietnia w naszej szkole odbył się uroczysty apel upamiętniający rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja Klasy pierwsze przygotowały oraz zaprezentowały krótką lekcję patriotyzmu uczniom naszej szkoły oraz grupom przedszkolnym.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI SZKOŁY PROMUJACEJ ZDROWIE –2023/2024r.
Realizacja zadań w ramach programu SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE w Radomskim Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 3 im. Lotników Polskich.
„Szkoła Promująca Zdrowie” to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Nasza szkoła realizuje zadania sprzyjające zdrowiu zarówno fizycznemu jak i psychicznemu, starając się tworzyć atmosferę przyjazną dla nauki, pracy oraz pobytu w placówce całej społeczności szkolnej. Zgodnie z programem profilaktyczno – wychowawczym szkoły dbamy o edukację zdrowotną naszych wychowanków, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych promując zdrowy tryb życia, zachęcając do udziału w działaniach realizowanych przez samą placówkę, a także we współpracy z różnorodnymi instytucjami oraz specjalistami w danej dziedzinie. Realizując program Szkoły Promującej Zdrowie przywiązujemy dużą uwagę do propagowania zdrowia jako zdrowego stylu życia szeroko rozumianego, stwarzania sprzyjających warunków dobrego samopoczucia, nauki uczniów, pracy nauczycieli oraz pracowników szkoły, a także podejmując współpracę z rodzicami . W naszej placówce corocznie przeprowadzane są działania z zakresu edukacji zdrowotnej dla całej społeczności szkolnej, a głównym celem tych działań jest kształtowanie motywacji, wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia oraz prawidłowych relacji pomiędzy uczniami, podejmowanie inicjatyw na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych, a także możliwości wpływu na działania w tym zakresie Realizacja profilaktyki zdrowotnej odbywa się na różnych płaszczyznach: emocjonalnej, psychicznej, fizycznej, społecznej i dotyczy całej społeczności szkolnej.
I W ramach programu Szkoła promująca zdrowie w roku szkolnym 2023/2024 zrealizowano następujące projekty, zadania:
W naszej szkole grupa PreZero Polska przeprowadziła lekcję „Zręczną Lekcję WF”, która miała na celu propagowanie gry w piłkę ręczną.
Uczniowie naszej szkoły wystartowali w Mistrzostwach Polski w Pięcioboju Nowoczesnym. Zawody odbyły się w Centralnym Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale 2-3.12.2023 r.
6 stycznia sala gimnastyczna naszej szkoły zamieniła się w parkiet taneczny, na którym ponad 160 tancerzy pokazywało swoje niezwykłe taneczne umiejętności. Widzowie mieli przyjemność podziwiać zawodników z różnego przedziału wiekowego. Zarówno dzieci, młodzież jak i dorośli zaprezentowali się solo, w duetach czy formacjach. Taneczne popisy oceniali sędziowie z całej Polski. Naszą szkołę reprezentowały również dwie uczennice.
W Mistrzostwach Radomia w badmintonie chłopcy z klasy 5a wywalczyli 2 miejsce.
Wzięliśmy udział W eliminacjach XX Radomskiej Olimpiady Młodzieży – Halowej LA.
26.09.2023 Uczniowie naszej szkoły wystartowali w Drużynowych Biegach Sztafetowych w ramach Radomskiej Olimpiady Młodzieży.
W ramach tego programu odbywały się prelekcje dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Obchodziliśmy również Dzień Bezpiecznego Internetu, podczas którego łączyliśmy się on-linie ze specjalistą z zakresu bezpieczeństwa w sieci.
III. Rozwijanie kompetencji kluczowych jako kompleksowy program wspomagający rozwijanie kompetencji niezbędnych do wykształcenia właściwych postaw uczniów oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
– jak bezpiecznie korzystać z internetu
– międzynarodowy dzień świadomości autyzmu
– jaka role odgrywają uczucia i emocje
– życzliwość Czy jest komuś potrzebna , z wędką po miłe słowo
– nasze bezpieczeństwo jak o nie zadbać
– jak umiejętnie poradzić sobie z problemem
– zdrowy styl życia co to znaczy i jak do niego dążyć
– akceptacja drogą do szczęścia. Taki jaki jesteś, jesteś wyjątkowy, nie musisz być idealny.
– Kodeks zachowania dobrego ucznia – Zasady savoir vivre
– Warsztaty z zakresu mediacji rówieśniczej
– Jak radzić sobie ze złością.
– Piramida zdrowego żywienia
– Budowanie współpracy w grupie
– Prawa i obowiązki ucznia.
– Integracja klasy
– Szumy komunikacyjne
– Komunikacja: cele, rodzaje i zakłócenia.
– Lęki – warsztaty. – Tolerancja. – Jak ważna jest współpraca? – Słowa mogą wiele – siła wsparcia słownego.
– Kompetencje społeczne- szacunek dla cudzych poglądów na podstawie „Bajki o Ćwierćlandzie” i projektu plastycznego
-Planowanie wolnego czasu
– Nick Vujicic do uczniów o nękaniu w szkole
– Poznajmy siebie – klasa – zbiór osobowości tworzących jedność
– Jakie stres ma zalety?
– Jak poznać swoje mocne strony?
– Dlaczego czasem lepiej w drużynie?
– Samoocena
– Budowanie w uczniach poczucia wrażliwości na potrzeby innych poprzez udział w licznych akcjach charytatywnych tj: organizowanie zbiórek z odzieżą i żywnością dla potrzebujących: Szlachetna Paczka, Pomoc dzieciom z Ukrainy – artykuły szkolne, zbiórka karmy dla zwierząt – schronisko dla zwierząt w Radomiu
V Przeprowadzenie zajęć lekcyjnych we współpracy z instytucjami
– Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego w celu wzmocnienia pozytywnych zachowań, nazywania emocji, współdziałania i akceptacji w grupie we współpracy z Radomską Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
– Reprezentacja klas 5 i 6 uczestniczyli w spotkaniu z prawnikiem panem Marcinem Kruszewskim znanym młodzieży tiktokerem, autorem kanału #PrawaMarcina. Wywiad z P. Marcinem przeprowadziła pani Kamila Pszczółka – Radomski Rzecznik Praw Ucznia. Dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie szkolne i przestrzeganie praw w trakcie edukacji p. Marcina. Uczniowie biorący udział w spotkaniu mieli możliwość zadawania nurtujących ich pytań m.in. Czy można dostać uwagę za życie gumy na lekcji, czy można dostać 1 za brak podręcznika, skąd pomysł na kanał jak również jaka jest ulubiona drużyna piłkarska p. Marcina i czy można dostać uwagę za chodzenie w koszulkach klubowych w szkole.
-W dniu 14.11.2023 r na zaproszenie Szkolnego Koła Wolontariatu gościliśmy w naszej szkole pracownika StreetWorking – Caritas Radom Pana Huberta .Poprowadził On dla uczniów klas 6,5 lekcję o pracy streetworkera i problemie bezdomności.
Młodzież uczyła się jak reagować podczas spotkania z taką osobą oraz poznała miejsca w Radomiu, gdzie osoby w kryzysie bezdomności mogą skorzystać z pomocy. Spotkanie odbyło się w ramach akcji pomocowej dla osób w kryzysie bezdomności .
VI Szkolenia społeczności szkolnej
– Praca z uczniem ze spectrum autyzmu z zespołem Aspergera i z uczniem niepełnosprawnym . Wykład i warsztaty prowadzone przez specjalistów zajmujących się na co dzień powyższymi zagadnieniami.
– Warsztaty: Problemy dzieci i młodzieży z sytuacjami stresowymi, zachowaniami agresywnymi, lękowymi oraz trudności współpracy w grupie.
– Szkolenie – zapoznanie z aktualnym regulaminem PPOŻ i BHP, omówienie danych sytuacji, ewakuacja członków społeczności szkolnej przy współpracy z Inspektorem ds. BHP.
-Agresja oraz przemoc fizyczna i psychiczna ze strony innych dzieci/uczniów lub osób dorosłych.
– Dom i szkoła – partnerstwo i współpraca.
-Współpraca z rodzicami dzieci z trudnościami rozwojowymi.
-Uczenie się uczniów przez współdziałanie.
– Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i klasach 1-3.
Wnioski po przeprowadzeniu zadań w ramach programu.
Przeprowadzone działania w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie wskazują, że szkoła tworzy warunki oraz kształtuje nawyki sprzyjające zdrowemu i bezpiecznemu stylowi życia całej społeczności szkolnej. Uczniowie czują potrzebę dbania o aktywność fizyczną, prawidłowe odżywianie, wzmocnienie relacji międzyludzkich, chcą posiadać rzetelne informacje na temat zmiany nawyków żywieniowych, aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu oraz umiejętności zarządzania swoim czasem. Cała społeczność szkolna oczekuje zwiększenia świadomości na rzecz odbywających się zadań oraz dostrzega osobiste korzyści z działań Szkoły Promującej Zdrowie. Badania ankietowe wskazują, że najrzadziej podejmowanymi działaniami dla umacniania zdrowia wśród całej społeczności szkolnej są: kontrolne badania stanu zdrowia, znalezienie czasu na relaks i utrzymywanie stałych relacji z bliskimi.
Efekty działań w zakresie Szkoły Promującej Zdrowie:
Dzięki szeregu zaplanowanych i zrealizowanych działań; przeprowadzonych zajęciach lekcyjnych, licznych projektach uczniowie poznali metody skutecznej komunikacji, wspierali się nawzajem, uczestnicząc w zajęciach ruchowych propagowali zdrowy tryb życia, zachęcali pozostałych uczniów do różnych form aktywności fizycznej, potrafili opisywać zależność pomiędzy aktywnością fizyczną , a rozwojem intelektualnym. Przeprowadzenie lekcji spędzania wolnego czasu w nawiązaniu do wskazówek Kuratorium Oświaty uświadomiły uczniom w jaki sposób mogą sobie radzić w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Uczniowie mają wiedzę do kogo mogą się zwrócić w celu udzielenia pomocy, potrafią zareagować na objawy braku tolerancji, wykazują się postawą empatyczną. Mają również poczucie samodzielności , skutecznego działania, odpowiedzialności za swoje decyzje . Wychowankowie posiadają wiedzę na temat zdrowego odżywiania, cześć ankietowanych wyraźnie zaznacza , że zwraca uwagę na jakość pokarmów, aktywnie uczestniczy w różnorodnych zajęciach wychowania fizycznego jakie oferuje placówka jak również uprawia sport podczas zajęć pozalekcyjnych. Na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w roku 2023 wśród całej społeczności szkolnej odnośnie panującego w szkole klimatu społecznego stwierdzono, że nasza szkoła stwarza korzystną i dobrą atmosferę oraz troszczy się o dobre samopoczucie. Zadowalającym wynikiem badań są relacje pomiędzy nauczycielami, a uczniami oraz systematyczne wsparcie ze strony Dyrekcji Szkoły. Uczniowie chętnie angażują się w różnorodne działania jakie stwarza im placówka w zakresie programu ,odczuwają przy tym wsparcie ze strony grona nauczycielskiego, Dyrekcji, są zmotywowani i pozytywnie nastawieni do wszelkich przedsięwzięć realizowanych w szkole jak i we współpracy z instytucjami zewnętrznymi. W zakresie realizacji problemu priorytetowego rodzice, uczniowie i nauczyciele wzięli udział w szeregu szkoleń, zajęć warsztatowych. Odbyły się systematyczne indywidualne spotkania z pedagogiem, psychologiem szkolnym dla uczniów wymagających stałego wsparcia oraz dla ich rodziców celem omówienie form współpracy. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostali objęci całościową opieką specjalistyczną, zindywidualizowano proces nauczania, ustalono zasady działania z rodzicami i gronem pedagogicznym. Celem uspołecznienia tej grupy uczniów stworzono zajęcia grupowe prowadzone przez psychologa szkolnego „Elementy TUS”. Zajęcia te stały się inspiracją dla innych uczniów jako forma interesującego spędzania czasu po lekcjach. Satysfakcjonującym przedsięwzięciem było angażowanie tych uczniów do organizacji gier planszowych na zajęciach świetlicowych klasy pierwszej czy zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. Niezadawalającym wskaźnikiem okazała się realizacja edukacji zdrowotnej, a mianowicie punkt: Nauczyciele realizują wymagania dotyczące edukacji zdrowotnej zapisane w podstawie programowej ich przedmiotów. Niski wynik w skali punktowej – 3 stał się wnioskiem do informowania dzieci i rodziców o realizowanych treściach z zakresu edukacji zdrowotnej oraz stałego przypominania im powyższych informacji. Celem skutecznej komunikacji ze społeczności szkolną o zaplanowanych działaniach rodzice , uczniowie , nauczyciele są na bieżąco informowani o realizowanych działaniach poprzez dziennik elektroniczny, telefonicznie natychmiast po sytuacji wymagającej interwencji ze strony rodzica. Efekty naszych działań są umieszczane na tablicy informacyjnej SZPZ w naszej placówce. Pracownicy niepedagogiczni mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach, indywidualnych rozmowach z Dyrekcją szkoły, a w razie potrzeby skorzystania z pomocy specjalistycznej. Rodzice postrzegają szkołę jako miejsce bezpieczne, stwarzające możliwości indywidualnego rozwoju dzieci , a działania w zakresie realizacji programu postrzegają jako pozytywne i czują potrzebę stałej informacji o planowanych zadaniach, niewielka część rodziców wykazuję chęć stałej współpracy w tym zakresie. Uczniowie chcą aktywnie uczestniczyć w procesie edukacji zdrowotnej dostrzegają potrzebę realizacji profilaktyki zdrowia szczególnie w zakresie prawidłowego odpoczynku i wzmocnienia prawidłowych relacji ze swoimi rówieśnikami o czym świadczą wyniki ankiety : Klimat społeczny : Relacje między uczniami został oceniony przez uczniów na 3 p. Dlatego naszym priorytetem stało się wzmocnienie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami poprzez naukę nazywania emocji, nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i wykształcenie mechanizmów pozwalających na asertywne zachowanie. Wszelkie podjęte inicjatywny wywarły pozytywny skutek dla umacniania zdrowia oraz zwiększyły świadomość na temat zdrowia i bezpieczeństwa oraz zwróciły uwagę na potrzebę angażowania rodziców w działania szkoły oraz dążenie do utrzymania prawidłowych relacji pomiędzy uczniami .
Koordynatorzy: Paulina Ogorzałek, Aneta Bukalska
Wiosenne sianie owsa Klasa 3b zaprosiła przedszkolaków z grupy 6a na wspólne sianie owsa. Sześciolatki mogły zobaczyć jak jest w szkole, a trzecioklasiści sprawdzili się w roli pomocników. Poznaliśmy etapy wzrostu roślin i kwiatów, a żeby nacieszyć nasze oczy stworzyliśmy mały zielony kącik w naszej sali. Zasialiśmy owies, który po kilku dniach zaczął kiełkować abyśmy po tygodniu mogli cieszyć się jego soczyście zielonym kolorem. Wspólne warsztaty przyczyniły się do integracji uczniów z przedszkolakami.