Programy/Projekty/Innowacje

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

Drodzy Rodzice!

Miło nam poinformować, że od kwietnia 2022 roku ZSP Nr 3 w Radomiu
zmierza w kierunku przyłączenia do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.

Mamy nadzieję, że obowiązki, jakie są z tym faktem związane oraz wszelkie działania, jakie podejmujemy w celu poszerzenia edukacji zdrowotnej u dzieci, pozwolą nam wkrótce uzyskać certyfikat „Przedszkola Promującego Zdrowie”.

Działania PP20 w roku szkolnym 2022 - 2023:

"Kubusiowi przyjaciele natury"

🌞🍀🦋🌺W roku szkolnym 2022/2023 Przedszkole PP 20 przystąpiło do XV Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”. Podczas realizacji programu przedszkolaki zdobyły podstawową wiedzę w zakresie ochrony środowiska, recyklingu, dbałości o zdrowe odżywianie oraz aktywne spędzanie czasu. Nasze przedszkole za realizację programu zdobyło certyfikat potwierdzający otrzymanie tytułu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.🌞🍀🦋🌺

Działania PSP10 w roku szkolnym 2022 - 2023:

Zawody akrobatyki sportowej "Acro Star"

W dniu 16 czerwca w naszej szkole odbyła się druga edycja zawodów akrobatyki sportowej „Acro Star”.
Reprezentantką naszej szkoły była uczennica klasy drugiej. Nasi uczniowie angażują się w zajęcia sportowe od najmłodszych lat. 

Gra w Paintball

W dniu 12 czerwca klasa 5a była na Paintballu. Nie zabrakło dobrej zabawy, wspaniałej konkurencji i gier zręcznościowych. Uczniowie integrowali się, pracowali w zespołach, opracowywali strategie. Zadowoleni i pełni niezapomnianych zdarzeń wrócili szczęśliwi do domu. 

IX Piknik Zdrowia

21 maja na placu Corazziego nasza szkoła wzięła udział w IX Pikniku Zdrowia oraz Ogólnopolskiej Akcji Krwiodawstwa – „Motoserce” .
Nauczyciele oraz uczniowie zaprezentowali atrakcyjne pomoce dydaktyczne – laserową strzelnicę (ćwiczenie elementu pięcioboju nowoczesnego), zabawy ruchowe z Photonem, kodowanie na macie edukacyjnej ilustracji owoców i warzyw. Najmłodsi uczestnicy pikniku chętnie korzystali z możliwości malowania buzi czy zrobienia zmywalnego tatuażu.

Zajęcia profilaktyczne "Podstawy bezpieczeństwa"

Pedagog szkolna Izabela Leśkiewicz w dniu 18 maja przeprowadziła zajęcia profilaktyczne z uczniami, uczęszczającymi na zajęcia świetlicowe. Przeprowadziła pogadankę w oparciu o elementarne podstawy bezpieczeństwa.
Pani pedagog zwracała uwagę na przestrzeganie bezpieczeństwa w szkole, w domu, na placu zabaw, w parku, na basenie, na wf-ie oraz podczas podróży i wypoczynku w czasie wakacji. Poruszona została także tematyka zachowania się w sytuacjach dotyczących kontaktu z obcymi osobami, a także obrony przed psem. Dzieci bardzo dobrze znają zasady ruchu drogowego, a także posiadają wiedzę na temat numerów alarmowych.

Warsztaty z trenerem personalnym

W dniu 16.05 gościliśmy w naszej szkole trenera personalnego, pana Bartka Rybańca.
Trener Ryba przeprowadził zajęcia wśród uczniów klas 4,5 oraz 8.
I część spotkania była poświęcona zapoznaniu uczniów z pojęciem aktywności fizycznej, zdrowym odżywianiu oraz skutkami zażywania napojów energetycznych.
Trener Ryba przekazał ogromny wachlarz wiedzy, którą posiada.
II część spotkania przebiegła aktywnie, gdyż wszyscy uczniowie na moment stali się podopiecznymi trenera Bartka.

Dzień Jabłka

Jak co roku, w naszej szkole 28.09.2022r. odbył się Światowy Dzień Jabłka. Była to akcja zainicjowana w celu zachęcenia uczniów do spożywania jabłek jako źródła witamin oraz wyrabianie nawyku zdrowego odżywiania.

Uczniowie zrobili pyszny sok jabłkowy, a także próbowali smakołyków z jabłek przyniesionych przez rodziców. W tym dniu odbyły się również konkursy i zabawy z wykorzystaniem jabłek.

Tak naprawdę każdego dnia warto docenić ten wyjątkowy owoc- jego właściwości zdrowotne oraz wspaniały smak.

Działania PP20 w roku szkolnym 2021 - 2022:

Działania PSP10 w roku szkolnym 2021 - 2022:

Warsztaty Kulinarne w kl. 1-3 - "Dzień Zdrowego Śniadania”.

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień. Uczniowie w tym Dniu przygotowali w swoich klasach przepyszne śniadanie bogate w witaminy. Wykorzystali do tego świeże i zdrowe produkty. Z ogromnym zapałem siekali, kroili, smarowali, dekorowali. Na stole znalazły się potrawy tzw. zdrowej żywności, bajecznie udekorowane, zachęcające swym apetycznym wyglądem. Podczas warsztatów dzieci poznały zasady właściwego zachowania się przy stole oraz obejrzały filmy edukacyjne związane z tematyką zdrowego odżywiania. Trzeba przyznać, że dzień bardzo się spodobał uczniom, ponieważ po Śniadaniu wszyscy nabrali Mocy.

Zajęcia Ogrodnicze

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły zamienili się w ogrodników. Zajęcia edukacyjne miały na celu poszerzanie wiadomości dzieci na temat niezbędnych warunków do rozwoju roślin oraz założenie hodowli w kąciku przyrodniczym, który jest dla uczniów doskonałym miejscem do prowadzenia częstych badań oraz eksperymentów. Dzięki bezpośredniej obserwacji dzieci miały możliwość, poznania cyklu rozwoju roślin oraz nauczyć się systematycznej pielęgnacji podczas pełnienia codziennych dyżurów.

Wielkanoc

W ostatnim dniu zajęć przed Świętami Wielkanocnymi uczniowie klas 1-3 celebrowali nadchodzące Święta 🐣 Brali udział w warsztatach plastycznych, przyrodniczych oraz kulinarnych. Uczniowie przygotowali wiosenne stroiki, ozdabiali pisanki oraz kajmakowe babeczki. Ponadto klasy usiadły przy świątecznych stołach, na których gościły wielkanocne wypieki 🥧🥮 Nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu ☀️, gdzie uczniowie rozwiązywali świąteczne zagadki oraz poszukiwali 🔍 słodkości pozostawionych przez wielkanocnego zająca 🐇 Podczas zajęć w świetlicy szkolnej uczniowie najmłodszych klas wraz z dziećmi z oddziałów przygotowawczych z kl 1-3 z Ukrainy mieli okazję porozmawiać o zwyczajach, tradycjach i potrawach związanych z nadchodzącymi świętami. Rozwijali swoje zdolności plastyczne, manualne oraz pokazali swoją kreatywność, wykonując różnego rodzaju kartki wielkanocne. Powstały przepiękne prace.

Obchody Święta Konstytucji 3 Maja

29 kwietnia w naszej szkole odbył się uroczysty apel upamiętniający rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja 🇵🇱 Klasy pierwsze przygotowały oraz zaprezentowały krótką lekcję patriotyzmu uczniom naszej szkoły oraz grupom przedszkolnym.

Tydzień Bezpieczeństwa w Naszej Szkole

W dniach 16 – 20 maja w naszej szkole obchodzony był Tydzień Bezpieczeństwa w ramach Mazowieckiego Tygodnia Bezpieczeństwa. W akcji wzięły udział klasy 1-3, 4, 7, oddziały przygotowawcze oraz świetlica szkolna. Podczas zajęć uczniowie przypomnieli sobie zasady bezpiecznego zachowania się w szkole 🏫 i w domu 🏡 oraz numery alarmowe 1️⃣1️⃣2️⃣. Uczniowie klas młodszych dowiedzieli się między innymi: – czym jest kultura osobista, kultura słowa, – dlaczego, tak ważna jest nietykalność cielesna każdego człowieka, – jak należy się zachować w stosunku do obcych osób oraz nieznanych zwierząt, – co to znaczy bezpieczne podróżowanie, – w jaki sposób bezpiecznie spędzać czas wolny. Uczniowie klas 1-3 realizowali również zadania z tematu „Bezpieczny Uczeń” w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców”. Ponadto uczniowie klas starszych omówili dodatkowo tematy związane z niebezpiecznym zjawiskiem hejtu oraz sposobami ochrony przed używkami.

 

Przedszkole Publiczne Nr 20 w Radomiu

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI SZKOŁY PROMUJACEJ ZDROWIE –2023/2024r.

 

Realizacja zadań w ramach programu SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE w Radomskim Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 3 im. Lotników Polskich.

 

 „Szkoła Promująca Zdrowie” to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Nasza szkoła realizuje zadania sprzyjające zdrowiu zarówno fizycznemu jak i psychicznemu, starając się tworzyć atmosferę przyjazną dla nauki, pracy oraz pobytu w placówce całej społeczności szkolnej. Zgodnie z programem profilaktyczno – wychowawczym szkoły dbamy o edukację zdrowotną naszych wychowanków, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych promując zdrowy tryb życia, zachęcając do udziału w działaniach realizowanych przez samą placówkę, a także we współpracy z różnorodnymi instytucjami oraz specjalistami w danej dziedzinie. Realizując program Szkoły Promującej Zdrowie przywiązujemy dużą uwagę do propagowania zdrowia jako zdrowego stylu życia szeroko rozumianego, stwarzania sprzyjających warunków dobrego samopoczucia, nauki uczniów, pracy nauczycieli oraz pracowników szkoły, a także podejmując współpracę z rodzicami . W naszej placówce corocznie przeprowadzane są działania z zakresu edukacji zdrowotnej dla całej społeczności szkolnej, a głównym celem tych działań jest kształtowanie motywacji, wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia oraz prawidłowych relacji pomiędzy uczniami, podejmowanie inicjatyw na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia, bezpieczeństwa własnego i innych, a także możliwości wpływu na działania w tym zakresie Realizacja profilaktyki zdrowotnej odbywa się na różnych płaszczyznach: emocjonalnej, psychicznej, fizycznej, społecznej i dotyczy całej społeczności szkolnej.

I W ramach programu Szkoła promująca zdrowie w roku szkolnym 2023/2024 zrealizowano następujące projekty, zadania:

  1. „Warzywa i owoce w szkole” – wykład zdrowy styl życia oraz zajęcia warsztatowe – przygotowanie drugiego śniadania. Szkoła realizuje również unijny projekt „Program dla szkół”, dzięki któremu uczniowie dostają warzywa, owoce i mleko w szkole.
  2. Kultywowanie tradycji świąt. W klasach uczniowie obchodzili Wigilie kasowe i Wielkanocny poczęstunek. Dzięki temu wzajemnie się integrują, wzmacniają relacje rówieśnicze. Kształtują umiejętność składania sobie życzeń, poczucie wzajemnej życzliwości. Obchodziliśmy również dni tematyczne: Dzień Kobiet, Mikołajki, Dzień Chłopaka, Walentynki. Wspólne spędzenie czasu i drobne upominki przyczyniły się do wzajemnej integracji i poczucia jedności klasowej i społeczności szkolnej.

 

  1. Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do uprawiania sportu. Do naszej szkoły został zaproszony piłkarz radomskiej drużyny piłki nożnej Radomiak – Leandro Rossi Pereira, który pokazał naszym uczniom wiele praktycznych zagrań i udzielił pomocnych wskazówek.

W naszej szkole grupa PreZero Polska przeprowadziła lekcję  „Zręczną Lekcję WF”, która miała na celu propagowanie gry w piłkę ręczną.

Uczniowie naszej szkoły wystartowali w Mistrzostwach Polski w Pięcioboju Nowoczesnym. Zawody odbyły się w Centralnym Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale 2-3.12.2023 r.

6 stycznia sala gimnastyczna naszej szkoły zamieniła się w parkiet taneczny, na którym ponad 160 tancerzy pokazywało swoje niezwykłe taneczne umiejętności. Widzowie mieli przyjemność podziwiać zawodników z różnego przedziału wiekowego. Zarówno dzieci, młodzież jak i dorośli zaprezentowali się solo, w duetach czy formacjach. Taneczne popisy oceniali sędziowie z całej Polski. Naszą szkołę reprezentowały również dwie uczennice.

W Mistrzostwach Radomia w badmintonie chłopcy z klasy 5a wywalczyli 2 miejsce.

Wzięliśmy udział W eliminacjach XX Radomskiej Olimpiady Młodzieży – Halowej LA.

26.09.2023 Uczniowie naszej szkoły wystartowali w Drużynowych Biegach Sztafetowych w ramach Radomskiej Olimpiady Młodzieży.

  1. Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, uczniowie naszej szkoły przygotowali świąteczne kartki dla pacjentów przebywających w Szpitalach oraz Zakładach Opiekuńczo -Leczniczych w Radomiu oraz Iłży. Z wielką dokładnością przelały wyrazy empatii i miłości do osób starszych na świątecznej kartce.
  2. 21 marca miało miejsce ważne wydarzenie edukacyjne i społeczne, budujące świadomość akceptacji wśród najmłodszych. Tego dnia uczniowie klas 1-3 przyszli w różnokolorowych skarpetkach, które są symbolem solidarności z osobami z Zespołem Downa.
  3. W naszej szkole prężnie działa Wolontariat, który zajmuje się wieloma akcjami charytatywnymi. W dniu Pierwszego Dnia Wiosny odbyła się kolejna już integracja naszych wspaniałych wolontariuszy. Oprócz wykonywanych działań charytatywnych nasi podopieczni budują relacje z młodzieżą z całego Miasta Radom. Nasi uczniowie włączyli się w zbiórkę żywności w pobliskim markecie dla dzieci i młodzieży z klubów i świetlic z całego Radomia. Jak co roku włączyliśmy się w akcję „Góra grosza”, dzięki której fundusze zostały przekazane na pomoc psychologiczną, rzeczową i specjalistyczną dla dzieci. W dniu 19.02.2024r. odbyło się spotkanie z P. Hubertem – Stowarzyszenie Centrum Młodzieży Arka z klubem wolontariatu ZSP nr 3, dotyczące programu „Eurodesk”. Nasza szkoła włączyła się w tym roku w zorganizowaniu paczki świątecznej dla bohaterów w Polsce i na Kresach – Rodacy Bohaterom 2023.
  4. Współpraca ze Strażą Pożarną – W styczniu 2024 uczniowie klasy 4b udali się na zajęcia do ,,Bezpiecznego domku” znajdującego się w Radomskiej Straży Pożarnej. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się jak mają zachować się w kontakcie z ogniem. Dodatkowo uczniowie zakładali strój strażacki oraz wsiadali do wozów strażackich.
  5. Z okazji Światowego Dnia Życzliwości odbył się w naszej szkole konkurs na plastyczny ,,Jak okazujemy sobie życzliwość?”. Celem konkursu było uwrażliwienie uczniów na wzajemną życzliwość, wzbudzanie pozytywnych emocji. Z tej okazji Samorząd Uczniowski klas 1-3 przygotował akcję „Pudełko Życzliwości”
  6. 20 listopada obchodziliśmy wyjątkowy dzień– rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. W naszej szkole uczniowie klas 1-3 wzięli udział w ciekawych inicjatywach, które przybliżyły im tę tematykę. Oprócz quizów i gier edukacyjnych, stworzone zostały kąciki praw dziecka, klasowe plakaty, gdzie uczniowie umieszczali swoje hasła lub przesłania. Oczywiście nie zabrakło również zabaw ruchowych, dzięki którym ten dzień zostanie zapamiętamy na długo.
  7. WARSZTATY Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA NIEWIDOMYCH 13 listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Niewidomych. Z tej okazji uczniowie klas I – III uczestniczyli w warsztatach o tej tematyce. Uczniowie poznali historię życia Louisa Braille’a i pisma dla niewidomych. Następnie wykonywali ćwiczenia polegające na pisaniu swojego imienia i nazwiska alfabetem Braille’a. Dalsze ćwiczenia uczniów koncentrowały się na pisaniu liter na specjalnej tabliczce dla niewidomych. Uczniowie poznali też różne urządzenia do pisania przeznaczone dla niewidomych. Na zakończenie warsztatów wykonali piękne prace plastyczne przedstawiające Louisa Braille’a. Warsztaty Światowy Dzień Niewidomych uwrażliwiły dzieci na potrzeby ludzi słabowidzących i niewidomych oraz pozwoliły zrozumieć że ,,gdyby wszyscy byli jednakowi nikt nikomu nie byłby potrzebny”.
  8. Uczniowie klas 1-3 włączyli się do akcji „BohaterON w Twojej Szkole”. To część ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej BohaterON – włącz historię! Kampania ma na celu upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego, edukację społeczeństwa, a także promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
  9. We wrześniu klasa 4b była na fascynujących zajęciach z zakresu kuchni molekularnej w Science lab Uczniowie wykorzystywali suchy lód do robienia lodów i kawioru owocowego.
  10. 29 września w naszej szkole odbył Dzień Jabłka. Uczniowie tego dnia przynieśli pyszności wykonane z jabłek, przygotowywali świeżo wyciskany sok z jabłek, tworzyli jabłkowe prace plastyczne oraz inspirowali się tym owocem na zajęciach informatycznych. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego klas 1-3 zaprosili uczniów do zabawy, których tematem przewodnim były czerwone, okrągłe jabłuszka. Uczniowie klas 4-6 wspólnymi siłami przygotowali stoisko z jabłkowymi smakołykami, na którym każdy mógł znaleźć coś dobrego i smacznego dla siebie

 

 

 

  1. Realizacja Programu Osehero – dzięki projektowi OSEhero zwiększłay się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkole oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu.

 

W ramach tego programu odbywały się prelekcje dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Obchodziliśmy również Dzień Bezpiecznego Internetu, podczas którego łączyliśmy się on-linie ze specjalistą z zakresu bezpieczeństwa w sieci.

 

III. Rozwijanie kompetencji kluczowych jako kompleksowy program wspomagający rozwijanie kompetencji niezbędnych do wykształcenia właściwych postaw uczniów oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.

 

  1. Tematy i działania związane ze zdrowym stylem życia realizowane w ramach lekcji w r. szk.2023/2024. Oprócz projektów edukacyjnych, realizowane były regularne lekcje poruszające tematykę zdrowego stylu życia, mające na celu budowanie świadomości prozdrowotnej uczniów. W ramach dyskusji, mini projektów oraz prezentacji uczniowie realizowali takie tematy jak:

 – jak bezpiecznie korzystać z internetu

– międzynarodowy dzień świadomości autyzmu

 – jaka role odgrywają uczucia i emocje

 – życzliwość Czy jest komuś potrzebna , z wędką po miłe słowo

– nasze bezpieczeństwo jak o nie zadbać

 – jak umiejętnie poradzić sobie z problemem

– zdrowy styl życia co to znaczy i jak do niego dążyć

– akceptacja drogą do szczęścia. Taki jaki jesteś, jesteś wyjątkowy, nie musisz być idealny.

– Kodeks zachowania dobrego ucznia – Zasady savoir vivre

 – Warsztaty z zakresu mediacji rówieśniczej

– Jak radzić sobie ze złością.

– Piramida zdrowego żywienia

– Budowanie współpracy w grupie

– Prawa i obowiązki ucznia.

 – Integracja klasy

 – Szumy komunikacyjne

 – Komunikacja: cele, rodzaje i zakłócenia.

– Lęki – warsztaty. – Tolerancja. – Jak ważna jest współpraca? – Słowa mogą wiele – siła wsparcia słownego.

– Kompetencje społeczne- szacunek dla cudzych poglądów na podstawie „Bajki o Ćwierćlandzie” i projektu plastycznego

-Planowanie wolnego czasu

– Nick Vujicic do uczniów o nękaniu w szkole

– Poznajmy siebie – klasa – zbiór osobowości tworzących jedność

– Jakie stres ma zalety?

– Jak poznać swoje mocne strony?

 – Dlaczego czasem lepiej w drużynie?

 – Samoocena

– Budowanie w uczniach poczucia wrażliwości na potrzeby innych poprzez udział w licznych akcjach charytatywnych tj: organizowanie zbiórek z odzieżą i żywnością dla potrzebujących: Szlachetna Paczka, Pomoc dzieciom z Ukrainy – artykuły szkolne, zbiórka karmy dla zwierząt – schronisko dla zwierząt w Radomiu

 

V Przeprowadzenie zajęć lekcyjnych we współpracy z instytucjami

– Warsztaty prowadzone przez pedagoga szkolnego w celu wzmocnienia pozytywnych zachowań, nazywania emocji, współdziałania i akceptacji w grupie we współpracy z Radomską Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.

– Reprezentacja klas 5 i 6 uczestniczyli w spotkaniu z prawnikiem panem Marcinem Kruszewskim znanym młodzieży tiktokerem, autorem kanału #PrawaMarcina. Wywiad z P. Marcinem przeprowadziła pani Kamila Pszczółka – Radomski Rzecznik Praw Ucznia. Dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie szkolne i przestrzeganie praw w trakcie edukacji p. Marcina. Uczniowie biorący udział w spotkaniu mieli możliwość zadawania nurtujących ich pytań m.in. Czy można dostać uwagę za życie gumy na lekcji, czy można dostać 1 za brak podręcznika, skąd pomysł na kanał jak również jaka jest ulubiona drużyna piłkarska p. Marcina i czy można dostać uwagę za chodzenie w koszulkach klubowych w szkole.

-W dniu 14.11.2023 r na zaproszenie Szkolnego Koła Wolontariatu gościliśmy w naszej szkole pracownika StreetWorking – Caritas Radom Pana Huberta .Poprowadził On dla uczniów klas 6,5 lekcję o pracy streetworkera i problemie bezdomności.

Młodzież uczyła się jak reagować podczas spotkania z taką osobą oraz poznała miejsca w Radomiu, gdzie osoby w kryzysie bezdomności mogą skorzystać z pomocy. Spotkanie odbyło się w ramach akcji pomocowej dla osób w kryzysie bezdomności .

 

 

VI Szkolenia społeczności szkolnej

 – Praca z uczniem ze spectrum autyzmu z zespołem Aspergera i z uczniem niepełnosprawnym . Wykład i warsztaty prowadzone przez specjalistów zajmujących się na co dzień powyższymi zagadnieniami.

– Warsztaty: Problemy dzieci i młodzieży z sytuacjami stresowymi, zachowaniami agresywnymi, lękowymi oraz trudności współpracy w grupie.

– Szkolenie – zapoznanie z aktualnym regulaminem PPOŻ i BHP, omówienie danych sytuacji, ewakuacja członków społeczności szkolnej przy współpracy z Inspektorem ds. BHP.

-Agresja oraz przemoc fizyczna  i psychiczna ze strony innych dzieci/uczniów lub osób dorosłych.

– Dom i szkoła – partnerstwo i współpraca.

-Współpraca z rodzicami dzieci z trudnościami rozwojowymi.

-Uczenie się uczniów przez współdziałanie.

– Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i klasach 1-3.

 

 Wnioski po przeprowadzeniu zadań w ramach programu.

Przeprowadzone działania w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie wskazują, że szkoła tworzy warunki oraz kształtuje nawyki sprzyjające zdrowemu i bezpiecznemu stylowi życia całej społeczności szkolnej. Uczniowie czują potrzebę dbania o aktywność fizyczną, prawidłowe odżywianie, wzmocnienie relacji międzyludzkich, chcą posiadać rzetelne informacje na temat zmiany nawyków żywieniowych, aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu oraz umiejętności zarządzania swoim czasem. Cała społeczność szkolna oczekuje zwiększenia świadomości na rzecz odbywających się zadań oraz dostrzega osobiste korzyści z działań Szkoły Promującej Zdrowie. Badania ankietowe wskazują, że najrzadziej podejmowanymi działaniami dla umacniania zdrowia wśród całej społeczności szkolnej są: kontrolne badania stanu zdrowia, znalezienie czasu na relaks i utrzymywanie stałych relacji z bliskimi.

Efekty działań w zakresie Szkoły Promującej Zdrowie:

Dzięki szeregu zaplanowanych i zrealizowanych działań; przeprowadzonych zajęciach lekcyjnych, licznych projektach uczniowie poznali metody skutecznej komunikacji, wspierali się nawzajem, uczestnicząc w zajęciach ruchowych propagowali zdrowy tryb życia, zachęcali pozostałych uczniów do różnych form aktywności fizycznej, potrafili opisywać zależność pomiędzy aktywnością fizyczną , a rozwojem intelektualnym. Przeprowadzenie lekcji spędzania wolnego czasu w nawiązaniu do wskazówek Kuratorium Oświaty uświadomiły uczniom w jaki sposób mogą sobie radzić w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Uczniowie mają wiedzę do kogo mogą się zwrócić w celu udzielenia pomocy, potrafią zareagować na objawy braku tolerancji, wykazują się postawą empatyczną. Mają również poczucie samodzielności , skutecznego działania, odpowiedzialności za swoje decyzje . Wychowankowie posiadają wiedzę na temat zdrowego odżywiania, cześć ankietowanych wyraźnie zaznacza , że zwraca uwagę na jakość pokarmów, aktywnie uczestniczy w różnorodnych zajęciach wychowania fizycznego jakie oferuje placówka jak również uprawia sport podczas zajęć pozalekcyjnych. Na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w roku 2023 wśród całej społeczności szkolnej odnośnie panującego w szkole klimatu społecznego stwierdzono, że nasza szkoła stwarza korzystną i dobrą atmosferę oraz troszczy się o dobre samopoczucie. Zadowalającym wynikiem badań są relacje pomiędzy nauczycielami, a uczniami oraz systematyczne wsparcie ze strony Dyrekcji Szkoły. Uczniowie chętnie angażują się w różnorodne działania jakie stwarza im placówka w zakresie programu ,odczuwają przy tym wsparcie ze strony grona nauczycielskiego, Dyrekcji, są zmotywowani i pozytywnie nastawieni do wszelkich przedsięwzięć realizowanych w szkole jak i we współpracy z instytucjami zewnętrznymi. W zakresie realizacji problemu priorytetowego rodzice, uczniowie i nauczyciele wzięli udział w szeregu szkoleń, zajęć warsztatowych. Odbyły się systematyczne indywidualne spotkania z pedagogiem, psychologiem szkolnym dla uczniów wymagających stałego wsparcia oraz dla ich rodziców celem omówienie form współpracy. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zostali objęci całościową opieką specjalistyczną, zindywidualizowano proces nauczania, ustalono zasady działania z rodzicami i gronem pedagogicznym. Celem uspołecznienia tej grupy uczniów stworzono zajęcia grupowe prowadzone przez psychologa szkolnego „Elementy TUS”. Zajęcia te stały się inspiracją dla innych uczniów jako forma interesującego spędzania czasu po lekcjach. Satysfakcjonującym przedsięwzięciem było angażowanie tych uczniów do organizacji gier planszowych na zajęciach świetlicowych klasy pierwszej czy zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. Niezadawalającym wskaźnikiem okazała się realizacja edukacji zdrowotnej, a mianowicie punkt: Nauczyciele realizują wymagania dotyczące edukacji zdrowotnej zapisane w podstawie programowej ich przedmiotów. Niski wynik w skali punktowej – 3 stał się wnioskiem do informowania dzieci i rodziców o realizowanych treściach z zakresu edukacji zdrowotnej oraz stałego przypominania im powyższych informacji. Celem skutecznej komunikacji ze społeczności szkolną o zaplanowanych działaniach rodzice , uczniowie , nauczyciele są na bieżąco informowani o realizowanych działaniach poprzez dziennik elektroniczny, telefonicznie natychmiast po sytuacji wymagającej interwencji ze strony rodzica. Efekty naszych działań są umieszczane na tablicy informacyjnej SZPZ w naszej placówce. Pracownicy niepedagogiczni mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach, indywidualnych rozmowach z Dyrekcją szkoły, a w razie potrzeby skorzystania z pomocy specjalistycznej. Rodzice postrzegają szkołę jako miejsce bezpieczne, stwarzające możliwości indywidualnego rozwoju dzieci , a działania w zakresie realizacji programu postrzegają jako pozytywne i czują potrzebę stałej informacji o planowanych zadaniach, niewielka część rodziców wykazuję chęć stałej współpracy w tym zakresie. Uczniowie chcą aktywnie uczestniczyć w procesie edukacji zdrowotnej dostrzegają potrzebę realizacji profilaktyki zdrowia szczególnie w zakresie prawidłowego odpoczynku i wzmocnienia prawidłowych relacji ze swoimi rówieśnikami o czym świadczą wyniki ankiety : Klimat społeczny : Relacje między uczniami został oceniony przez uczniów na 3 p. Dlatego naszym priorytetem stało się wzmocnienie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami poprzez naukę nazywania emocji, nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i wykształcenie mechanizmów pozwalających na asertywne zachowanie. Wszelkie podjęte inicjatywny wywarły pozytywny skutek dla umacniania zdrowia oraz zwiększyły świadomość na temat zdrowia i bezpieczeństwa oraz zwróciły uwagę na potrzebę angażowania rodziców w działania szkoły oraz dążenie do utrzymania prawidłowych relacji pomiędzy uczniami .

 

Koordynatorzy: Paulina Ogorzałek, Aneta Bukalska

Wiosenne sianie owsa Klasa 3b zaprosiła przedszkolaków z grupy 6a na wspólne sianie owsa. Sześciolatki mogły zobaczyć jak jest w szkole, a trzecioklasiści sprawdzili się w roli pomocników. Poznaliśmy etapy wzrostu roślin i kwiatów, a żeby nacieszyć nasze oczy stworzyliśmy mały zielony kącik w naszej sali. Zasialiśmy owies, który po kilku dniach zaczął kiełkować abyśmy po tygodniu mogli cieszyć się jego soczyście zielonym kolorem. Wspólne warsztaty przyczyniły się do integracji uczniów z przedszkolakami.